close
menu
search
close
Zmień serwis expand_more
Briefing Polityka Gospodarka Bezpieczeństwo Europa Finanse Prawo Energia i klimat Społeczeństwo
chevron_left
Wszystkie raporty

Usługi publiczne w kryzysie: edukacja do zmiany

O raporcie:

Podsumowanie pierwszego roku epidemii COVID-19 w Polsce z perspektywy systemu edukacji. Zobrazowano jej wpływ na szkolnictwo podstawowe i średnie w pięciu kluczowych obszarach: cyfryzacji, podstawy programowej, kadr nauczycielskich, zarządzania placówkami oraz walki z nierównościami w edukacji.

Kluczowe wnioski:

  • Pandemia COVID-19 jest bezprecedensowym testem dla krajowego systemu edukacji. Z perspektywy krótko- i średnioterminowej może jednak być również szansą na naprawę wieloletnich zaniedbań i przyspieszenie wielokrotnie odkładanych w czasie reform.
  • Do najważniejszych rekomendacji krótkoterminowych należą:
    • tymczasowe zredukowanie obowiązkowego programu nauczania do niezbędnych treści oraz proporcjonalne zwiększenie treści fakultatywnych,
    • bieżące monitorowanie problemów związanych ze zdalną edukacją przez Ministerstwo Edukacji,
    • monitorowanie na poziomie centralnym sytuacji uczniów, którzy w okresie zdalnej nauki mają ograniczony kontakt ze szkołą lub stracili go zupełnie,
    • rekompensata zwiększonych kosztów i obowiązków dla pracowników systemu oświaty,
    • zwiększenie dostępności wsparcia psychologicznego, zarówno dla nauczycieli, jak i dla uczniów,
    • stworzenie trybu i przestrzeni dla bezpiecznych epidemicznie spotkań rówieśniczych,
    • wzmocnienie uprawnienia organów prowadzących szkoły i dyrektorów do decydowania o trybie nauki.
  • Do najważniejszych rekomendacji długoterminowych należą:
    • podniesienie wymagań w zakresie kompetencji cyfrowych w kształceniu nauczycieli,
    • pogłębiona analiza doświadczeń wszystkich interesariuszy systemu edukacji z okresu zdalnej nauki,
    • modyfikacja systemu awansu zawodowego i wynagradzania nauczycieli,
    • gwarancja, na poziomie ustawowym, że subwencja oświatowa musi w całości pokrywać koszty wynagrodzeń pracowników szkół do poziomu średnich płac wyznaczanych przez ministerstwo,
    • wzmocnienie roli organów prowadzących szkoły w procesie decyzyjnym,
    • odciążenie nauczycieli z obowiązków biurokratycznych.

Raport stanowi drugą część cyklu „Usługi publiczne w kryzysie”. Pierwsza publikacja, poświęconą wpływowi pandemii na ochronę zdrowia w Polsce do pobrania pod linkiem.

Autor: Hanna Cichy, Monika Helak
Redakcja: Anna Chyckowska
Projekt graficzny: Anna Olczak
Rok publikacji: 2021
Zamawiający: Fundacja Przyjazny Kraj