O raporcie:
W raporcie przedstawiono wpływ pandemii COVID-19 na rozwój kompetencji przyszłości i cyfryzację Polski. Ich wdrażanie, pierwotnie rozplanowane na lata, musiało wydarzyć się niemal z dnia na dzień. Raport jest próbą odpowiedzi na pytania jak kształtować cyfrową transformację państwa oraz polityki publiczne, aby wspierać obywateli w nabywaniu kompetencji przyszłości w świecie po pandemii. Przedstawiono także rekomendacje dla polityk publicznych oraz dobre praktyki z innych krajów, w których wdrożono instrumenty finansowe dla obywateli wspierające lifelong learning.
Kluczowe wnioski:
- Pandemia stała się wielkim akceleratorem cyfryzacji. Pokazała, że digitalizacja jest możliwa, efektywna, a w większości przypadków jest nieodzownym elementem strategii biznesowej. Równocześnie odsłoniła słabości polskiego państwa i polskiej gospodarki, takie jak niedobory infrastrukturalne czy brak spójnego planu cyfryzacji.
- Transformacja modelu pracy to jeden z najistotniejszych efektów pandemii. Większość pracowników rozpoczęła pracę w trybie home office lub modelu hybrydowym.
- W Polsce kompetencje cyfrowe rosną powoli. W 2019 r. posiadało je 44 proc. Polaków wobec 40 proc. w 2015 r.
- Polakom brakuje umiejętności z zakresu korzystania z oprogramowania. Na poziomie podstawowym potrafi z niego korzystać 20, a na poziomie zaawansowanym 27 proc.
- Zdynamizowanie wdrażanie procesów digitalizacji w Polsce, wymaga konkretnych i zdecydowanych działań polskiej administracji publicznej szczebla centralnego i samorządowego.
Raport dostępny również w języku angielskim.