close
menu
search
close
Zmień serwis expand_more
Briefing Polityka Gospodarka Bezpieczeństwo Europa Finanse Prawo Energia i klimat Społeczeństwo
chevron_left
Wszystkie raporty

Geoblokowanie. Czyli problemy Polaków z zakupami w sieci

O raporcie:

Omówienie zjawiska geoblokowania, czyli ograniczeń w dostępie do zagranicznych stron internetowych, oraz jego wpływu na handel w Polsce. W raporcie pokazano jak działa geoblokowanie oraz jak tracą na nim e-sklepy oraz konsumenci. Publikacja zawiera propozycje zmian w unijnej legislacji dotyczącej jednolitego rynku cyfrowego, a także rekomendacje rozwiązań prawnych.

Kluczowe wnioski:

  • Od 28 do 63 proc. europejskich e-sklepów oferujących swoje produkty Europejczykom blokuje regionalnie swoich klientów.
  • Obywatele krajów Europy Środkowej i Wschodniej częściej doświadczają geoblokowania od mieszkańców z pozostałych części Unii Europejskiej.
  • Przedsiębiorcy Europy Środkowej i Wschodniej częściej stosują geoblokowanie od przedsiębiorców z Europy Zachodniej.
  • Najczęstszą barierą, jaką Polacy napotykali podczas zakupów w zagranicznym sklepie internetowym, było niedostarczanie towaru do wybranego kraju (48 proc.). Na drugim miejscu respondenci wskazywali wysoki koszt transportu produktu lub usługi (42 proc.).
  • Spośród możliwych rozwiązań legislacyjnych Polacy najsilniej popierają obowiązek akceptowania przez e-sklepy kart płatniczych z wszystkich krajów UE (64 proc.).

Raport dostępny również w języku angielskim.

Autor: Joanna Popielawska, Piotr Arak
Redakcja: Anna Chyckowska
Projekt graficzny: Ilya Navumenka, Justyna Nowak
Rok publikacji: 2016
Zamawiający: Róży Thun, posłanka do Parlamentu Europejskiego