O raporcie:
Omówienie zjawiska geoblokowania, czyli ograniczeń w dostępie do zagranicznych stron internetowych, oraz jego wpływu na handel w Polsce. W raporcie pokazano jak działa geoblokowanie oraz jak tracą na nim e-sklepy oraz konsumenci. Publikacja zawiera propozycje zmian w unijnej legislacji dotyczącej jednolitego rynku cyfrowego, a także rekomendacje rozwiązań prawnych.
Kluczowe wnioski:
- Od 28 do 63 proc. europejskich e-sklepów oferujących swoje produkty Europejczykom blokuje regionalnie swoich klientów.
- Obywatele krajów Europy Środkowej i Wschodniej częściej doświadczają geoblokowania od mieszkańców z pozostałych części Unii Europejskiej.
- Przedsiębiorcy Europy Środkowej i Wschodniej częściej stosują geoblokowanie od przedsiębiorców z Europy Zachodniej.
- Najczęstszą barierą, jaką Polacy napotykali podczas zakupów w zagranicznym sklepie internetowym, było niedostarczanie towaru do wybranego kraju (48 proc.). Na drugim miejscu respondenci wskazywali wysoki koszt transportu produktu lub usługi (42 proc.).
- Spośród możliwych rozwiązań legislacyjnych Polacy najsilniej popierają obowiązek akceptowania przez e-sklepy kart płatniczych z wszystkich krajów UE (64 proc.).
Raport dostępny również w języku angielskim.