O raporcie:
Analiza wyzwań dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców (MŚP), które utrudniają im ekspansję na rynki zagraniczne, zarówno unijne jak i pozostałe. Publikacja prezentuje najbardziej aktualne dane dotyczące roli MŚP w polskiej gospodarce oraz ich znaczenia w krajowym eksporcie. Wyróżnione w publikacji bariery podzielone zostały na cztery kategorie tematyczne: know-how, ekonomiczne, prawno-podatkowe oraz psychologiczne. W raporcie opisano również istniejące instrumenty wsparcia ekspansji zagranicznej MŚP, ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań cyfrowych. Publikacja zawiera szereg rekomendacji, których wdrożenie wyeliminowałoby zidentyfikowane wcześniej bariery i umożliwiłoby szybsze wchodzenie na rynki zagraniczne przez przedstawicieli mikro, małych i średnich firm.
Kluczowe wnioski:
- Sektor mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) jest najważniejszym filarem rozwoju polskiej gospodarki. Spośród 2,3 mln przedsiębiorstw działających nad Wisłą do grona MŚP zalicza się aż 99,8 proc. podmiotów.
- Pomimo roli jaką MŚP odgrywają w rozwoju rynku wewnętrznego, ich znaczenie dla pozycji Polski w handlu międzynarodowym jest niestety niewielkie. Eksport pozostaje zdominowany przez duże przedsiębiorstwa, w tym międzynarodowe korporacje. Udział sektora MŚP w eksporcie towarów i usług z Polski stanowi zaledwie jedną trzecią.
- Projektując narzędzia wsparcia dla MŚP należy zwrócić szczególną uwagę na trzy grupy czynników: ekonomiczne, w tym brak wystarczających zasobów finansowych i wysoka niepewność związana z pandemią i wojną; regulacyjno-instytucjonalne (wynikające ze skomplikowania i zmienności prawa zarówno na szczeblu krajowym, jak i unijnym) oraz technologiczne (niski stopień ucyfrowienia przedsiębiorców, ale również administracji, która miałaby ich wspierać).
- Spośród najpilniejszych działań wspierających MŚP w rozpoczęciu i kontynuowaniu działalności eksportowej wymienić można:
- wdrożenie nowych narzędzi informacyjnych dla sektora MŚP, w tym stworzenie cyfrowych platform z informacjami o rynkach zagranicznych czy porównujących koszty i korzyści różnych form sprzedaży internetowej;
- rozszerzenie szkoleń oferowanych sektorowi MŚP o aktualne zagadnienia związane z cyfryzacją gospodarki;
- rozwinięcie doradztwa i szkoleń poprzez nowoczesne formy komunikacji na odległość;
- stymulację współpracy sektora MŚP z jego otoczeniem biznesowym.
Raport dostępny jest również w angielskiej wersji językowej.