O raporcie:
Analiza kondycji branży transportu, spedycji i logistyki (TSL) w Polsce z uwzględnieniem wyzwań wynikających z pandemii COVID-19, rosyjskiej inwazji na Ukrainę oraz innych perturbacji geopolitycznych zaburzających globalne łańcuchy dostaw. W raporcie zaprezentowano najbardziej aktualne dane na temat wielkości i znaczenia branży dla polskiej gospodarki. Omówione zostały również kierunek w jakim branża TSL w Polsce powinna podążyć by nie stracić na konkurencyjności w kontekście wprowadzanych na szczeblu unijnym zmian regulacyjnych związanych z ochroną środowiska i walką z kryzysem klimatycznym.
Kluczowe wnioski:
- Usługi TSL pozostaną kluczowym sektorem gospodarki, choć ich rola będzie się zmieniać. Deglobalizacja wymuszona czynnikami geopolitycznymi i rosnącą świadomością środowiskową konsumentów wpłynie na skrócenie łańcuchów dostaw, w których coraz większą rolę będą odgrywały ekologiczne środki transportu: pojazdy elektryczne i rowery w miastach oraz pociągi na trasach dalekodystansowych.
- Siła branży TSL polega na jej dywersyfikacji i istnieniu alternatywnych szlaków, wykorzystujących współpracę firm prywatnych i państwowych oraz publicznych operatorów infrastruktury w ramach transportu intermodalnego. Wspieranie i chronienie tej różnorodności jest skuteczniejszą metodą zapewnienia wzrostu gospodarczego i bezpieczeństwa narodowego (ekonomicznego i logistycznego) niż sztuczne wzmacnianie państwowych koncernów.
- Branża stoi u progu niezbędnej, stosunkowo szybkiej i bardzo głębokiej transformacji technologicznej związanej z kwestiami środowiskowymi. W interesie polskiej gospodarki jest wspieranie transformacji, stawianie ambitnych celów i utrzymanie pozycji lidera. Próby spowolnienia transformacji czy łagodzenia celów klimatycznych pogłębią katastrofę klimatyczną, a ostatecznie i tak są skazane na porażkę.
- Polska branża TSL potrzebuje środowiskowo i społecznie odpowiedzialnej strategii. Obecnie prowadzone działania (budowa CPK, przyjęcie Strategii Zrównoważonego Rozwoju) skupione są na inwestycjach infrastrukturalnych oraz wspieraniu państwowych operatorów, a nie na stworzeniu kompleksowej strategii obejmującej cały rynek. Tego typu dokument jest potrzebny, by działać według schematu avoid, shift, improve oraz wykorzystać współpracę podmiotów prywatnych i państwowych w ramach coraz dalej idącej intermodalizacji transportu.
Raport posiada również angielską wersję językową.