O raporcie:
Indeks sprawdzający i porównujący polityki i strategie prowadzone na rzecz poprawy jakości powietrza w ośmiu miastach wojewódzkich: Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Łodzi, Poznaniu, Gdańsku, Lublinie i Katowicach. W publikacji zbadano trzy kluczowe obszary dotyczące walki samorządowców ze smogiem w 2023 roku. Pierwszy to wieloletnie trendy zmian jakości powietrza, drugi – tempo wymiany kopciuchów i kontrole przestrzegania uchwał antysmogowych, trzeci dotyczy natomiast transportu w mieście.
Publikacja jest częścią projektu „Miasta bez smogu”, który za cel stawia sobie stworzenie przestrzeni do rzetelnej i merytorycznej debaty o politykach antysmogowych w dużych polskich miastach. Więcej informacji o projekcie dostępne na stronie.
Raport jest piątą, ostatnią odsłoną „Smogowego Indeksu Miast”. Pierwsza została opublikowana w czerwcu 2022 roku, druga w grudniu 2022 roku, trzecia w czerwcu 2023 roku, a czwarta na koniec 2023 roku.
Kluczowe wnioski:
- Każdy z trzech indeksów miał w analizowanym okresie innego lidera. W ogólnym rozrachunku wyróżnić należy miasta, które uzbierały największą łączną liczbę punktów we wszystkich kategoriach – są to Wrocław, Warszawa i Kraków. W porównaniu do naszej ostatniej publikacji, do grona liderów dołączył stolica.
- W przeciwieństwie do poprzedniego raportu, w tegorocznym badaniu jesteśmy w stanie podzielić miasta na radzące sobie wyraźnie lepiej i wyraźnie gorzej. W dolnej połówce klasyfikacji w każdej kategorii znalazł się Poznań, a towarzyszyły mu przeważnie Łódź, Gdańsk i Lublin.
- W indeksie „poprawa jakości powietrza”, w porównaniu do pierwszej edycji SIM pozycję lidera utrzymał Wrocław. Za nim uplasowały się Łódź oraz Katowice.
- Indeks „wymiana kopciuchów i kontrole” to kolejne zdecydowane zwycięstwo Krakowa. Na drugie miejsce awansowały Katowice, spychając Wrocław na najniższy stopień podium.
- W kategorii transportowej ponownie bezkonkurencyjna okazała się Warszawa. Za nią uplasowały się Kraków i Lublin, które zamieniły się miejscami sprzed dwóch lat.