O raporcie:
Analiza pięciu cyfrowych wyzwań stojących przed Parlamentem Europejskim i Komisją w latach 2024-2029. W publikacji omawiamy kwestie dotyczące cyfryzacji społeczeństwa, relacji z cyfrowymi gigantami, konkurencyjności branży i dialogu na linii administracja-biznes, a także priorytetów w zakresie cyberbezpieczeństwa. Każde wyzwanie przedstawione jest z perspektywy krajowej oraz ogólnoeuropejskiej.
Kluczowe wnioski:
- Nowe władze unijne przejmą pałeczkę w sztafecie prac nad cyfrową transformacją Europy na dobrej pozycji. Otoczenie regulacyjne, zarówno dokumenty strategiczne, jak i konkretne akty, będzie gotowe, więc Parlament Europejski i Komisja Europejska będą mogły skupić się na konkretnych wyzwaniach w kluczowych obszarach. Należą do nich przede wszystkim cyfryzacja przedsiębiorstw i podnoszenie kompetencji cyfrowych społeczeństwa, a także zwiększenie nakładów na badania i inwestycje w infrastrukturę.
- Warszawa nie może myśleć o cyfrowych regulacjach jako zadaniach głównie urzędników Brukseli. Z pomocą nowych przepisów, polski rząd i organy administracji publicznej mogą walczyć o interesy obywatelek i obywateli. Szczególnie istotne będą działania wobec wielkich firm z Ameryki Północnej oraz Azji, by zapobiec konfliktom z mniejszymi podmiotami z Polski.
- Choć polscy przedsiębiorcy deklarują, że chcą się cyfryzować, a rządowi zależy, by przeszli cyfrową transformację, to proces
ten przebiega bardzo powoli. Identyfikacja barier we wdrażaniu nowych technologii i ich pokonywanie wymagać będą zwiększonej współpracy między przedstawicielami administracji i organizacji reprezentujących biznes. Cyfryzacja powinna przyśpieszyć, bo jej stawkami są wzrost produktywności, konkurencyjności firm czy poprawa pozycji gospodarczej Polski w regionie. - Unijne organy mają wiele pomysłów na wspieranie przedsiębiorstw w cyfrowej transformacji i dostosowywaniu się do nowych regulacji. Bez współpracy z sektorem prywatnym mogą jednak przyjąć formę pomagania na siłę. Tworzenie platform do dialogu wielu stron – ustawodawców, biznesu, organizacji społecznych – już na etapie projektowania prawa może ułatwić jego implementację i egzekwowanie, a także ograniczyć potrzebę nowelizowania prawa.
- Cyberbezpieczeństwo pozostanie jednym z priorytetów nowego rządu do końca kadencji. Wyzwania w tym obszarze będą tylko rosnąć. Poza zagrożeniami zewnętrznymi, na przykład ze strony Rosji, na które Polska jest szczególnie narażona, problemem będzie także budowanie wewnętrznych standardów dbania o bezpieczeństwo cyfrowe. Sektor prywatny i publiczny czeka wiele
pracy, choćby w obszarze odpowiedniego gromadzenia i przetwarzania cyfrowych danych osobowych.