close
menu
search
close
Zmień serwis expand_more
Briefing Polityka Gospodarka Bezpieczeństwo Europa Finanse Prawo Energia i klimat Społeczeństwo
chevron_left
Wszystkie raporty

Od modemu do 5G. Trzy dekady internetu w Polsce

O raporcie:

Analiza podsumowująca niemal trzy dekady funkcjonowania internetu w Polsce. W raporcie przedstawiono najważniejsze wydarzenia, technologie i podmioty związane z podłączeniem i upowszechnieniem sieci internetowej w sześciu obszarach: infrastruktury, nadzoru, e-państwa, gospodarki, e-handlu oraz społeczeństwa. W publikacji przeanalizowano również wyzwania w obszarze cyfryzacji na nadchodzące lata, związane m.in. z przyspieszeniem technologicznym, cyberbezpieczeństwem i automatyzacją procesów w gospodarce.

Kluczowe wnioski:

  • Choć za symboliczną datę „podłączenia internetu” w Polsce uważa się 17 sierpnia 1991 roku, to już wcześniej istniały nad Wisłą sieci oparte na innych protokołach (TCP/IP). Wpływ na upowszechnienie internetu miało z kolei udostępnienie przez TP SA usługi internetu „na impulsy”, a w dalszej perspektywie Neostrady. Rozwój sieci w Polsce nie byłby również możliwy bez inwestycji w infrastrukturę, w tym przy wykorzystaniu środków unijnych. Obecnie dostęp do sieci ma statystycznie ponad 9 na 10 Polaków.
  • NASK jest jedną z instytucji, bez których trudno jest wyobrazić sobie rozwój usług sieciowych w Polsce. Jej podstawowym zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa internetu, prowadzenie krajowego rejestru domen oraz działalność badawczo-rozwojowa. Według danych na koniec czerwca 2024 r. w Polsce zarejestrowanych było 2 mln 575 tys. domen.
  • Dla rozwoju usług e-państwa kluczowym narzędziem pozostaje platforma ePUAP. Jej pierwsza wersja, uruchomiona w 2008 r., pozostawiała wiele do życzenia. Drugą, również nie bez błędów, uruchomiono w 2015 r. Z czasem platforma odnotowywała wzrost usług udostępnianych obywatelom - z 72 na początku 2016 r. do 148 w poł. 2020 r., a do jej upowszechnienia przyczyniła się możliwość założenia profilu zaufanego przy wykorzystaniu internetowego konta bankowego.
  • Z danych UKE (2023) wynika, że 93 proc. firm w Polsce korzysta z internetu, a 67,3 proc. posiada stronę internetową. 20 proc. przedsiębiorców deklaruje, że internet ma kluczowe znaczenie dla prowadzonej przez nich działalności. Największym wyzwaniem pozostaje wdrażanie i upowszechnianie rozwiązań internetowych i nowych technologii przez najmniejsze podmioty - miko-, małe i średnie przedsiębiorstwa.
  • Polski E-Commerce jest ewenementem na tle innych rynków europejskich - kluczową role odgrywa na nim krajowe Allegro, które odpowiada za 40 proc. sprzedaży, a płatności mobilne BLIK są drugą najpopularniejszą metodą płatności. W najbliższych latach największym wyzwaniem będzie postępująca ekspansja chińskich platform handlowych (zwłaszcza AliExpress i Temu).
Autor: Karol Tokarczyk
Redakcja: Marcin Bąba
Projekt graficzny: Urszula Dubiniec
Rok publikacji: 2024
Zamawiający: home.pl