Przejdź do:
Zobacz, co robi Polityka Insight Masz pytanie? Z przyjemnością na nie odpowiemy.
m.wawrzynski@politykainsight.pl | +48 22 456 87 77

Warsaw European Conversation

O czym będzie dyskusja w czasie Warsaw European Conversation

Zapowiedź 2024-03-12
Podczas konferencji Polityki Insight i European Council on Foreign Relations mowa będzie o głównych europejskich wyzwaniach politycznych, gospodarczych i obronnych.

Zapowiedź

Czy Europa się obroni. Europa jest coraz bardziej świadoma, że od skuteczności obrony Ukrainy przed agresją Rosji zależy przyszłość całego kontynentu i transatlantyckiego systemu bezpieczeństwa. Wskutek politycznej blokady w USA i niepewności co do polityki kolejnego amerykańskiego prezydenta na europejskich sojusznikach Kijowa spoczął obowiązek dostaw obronnych i gwarancji politycznych dla Ukrainy oraz odbudowy potęgi militarnej zdolnej przeciwstawić się Rosji. Europa mówi dziś o obronie nie tylko za wschodnią granicą Unii. O perspektywy i realia tego procesu Marek Świerczyński, szef działu bezpieczeństwa i spraw międzynarodowych Polityki Insight, zapyta: Benjamina Haddada, członka francuskiego parlamentu, Claudię Major, niemiecką ekspertkę w polityce bezpieczeństwa i obrony, a także Johana Pelissiera, szefa Airbusa w Europie.

Geoekonomia: w poszukiwaniu silników wzrostu. Po kilku latach nakładających się na siebie wstrząsów w gospodarce światowej UE powoli wychodzi ze stagnacji. Nasuwają się jednak pytania o to, jakie będą najważniejsze czynniki wzrostu gospodarczego w drugiej połowie obecnej dekady i w jakim stopniu kwestie bezpieczeństwa będą dyktować kierunki rozwoju gospodarczego. Powstają spory, czy polityka klimatyczna pogorszy konkurencyjność europejskich firm, a może będzie szansą dla gospodarki, tworząc nowe rynki, na których Europa będzie naturalnym liderem. Kluczowym pytaniem jest też to, na które kierunki międzynarodowego handlu powinny stawiać europejskie firmy. W panelu prowadzonym przez Adama Czerniaka, dyrektora ds. badań w PI, wystąpią: Román Arjona, główny ekonomista z dyrekcji generalnej ds. rynku wewnętrznego, przemysłu, przedsiębiorczości i MŚP w KomEur, a także Quentin Genard, dyrektor European Climate Foundation, Ignacy Niemczycki, wiceminister rozwoju, oraz Paola Tamma, korespondentka „Financial Times” zajmująca się m.in. unijną gospodarką.

Jak rozszerzyć i reformować UE. Perspektywa przystąpienia Ukrainy do Unii jest traktowana jako argument za jej reformą, bo Unia sama musi być gotowa do przyjęcia nowych członków pod względem politycznym, instytucjonalnym i gospodarczym. Uczestnicy debaty zastanowią się, jak to przygotowanie powinno wyglądać oraz jak może pogodzić różne – czasem sprzeczne – wizje integracji przedstawiane przez poszczególne unijne stolice. Na te pytania Joannie Bekker, zastępczyni dyrektora zarządzającego w PI, odpowiedzą: Piotr Buras, szef warszawskiego biura European Council on Foreign Relations (ECFR), Jana Kobzová, doradczyni ds. polityki międzynarodowej prezydentki Słowacji, Manuel Lafont Rapnouil, dyrektor Centrum Analiz, Planowania i Strategii we francuskim MinZagr, oraz Borja Lasheras, doradca ds. Ukrainy unijnej dyplomacji.

Co dalej z Europejskim Zielonym Ładem. Ogólnoeuropejskie protesty rolników pokazują, że dogmaty polityki klimatycznej Unii mogą zostać łatwo podważone przez wzbierające społeczne niezadowolenie. Bunt rolników szybko może rozlać się na inne sektory, które poczują się zagrożone rosnącymi kosztami odchodzenia od paliw kopalnych. Przed Unią jest trudny wybór – czy ograniczyć ambicje klimatyczne, a może znaleźć dodatkowe środki, które wspomogą zagrożone grupy społeczne. O tym, jak powinno wyglądać nowe otwarcie w polityce klimatyczno-energetycznej, będą dyskutować: Krzysztof Bolesta, wiceminister klimatu, Susi Dennison, starsza dyrektorka ds. strategii i transformacji w ECFR, Ilona Jędrasik, prezeska fundacji ClientEarth Prawnicy dla Ziemi, oraz Grzegorz Kotte, wiceprezes Enea Wytwarzanie ds. technicznych. Dyskusję będzie moderował Robert Tomaszewski, szef działu energetycznego PI.

Cyfrowa przyszłość: między regulacjami a konkurencyjnością. Uczestnicy debaty podejmą się oceny regulacji technologicznych przygotowanych przez KomEur w mijającej kadencji, ale dyskusja obejmie też priorytety kolejnej kadencji europejskich instytucji. Wśród poruszanych tematów będą: konkurencyjność europejskiej gospodarki, bezpieczeństwo, a także globalny wpływ unijnych regulacji sektora cyfrowego na inne systemy prawne. W dyskusji moderowanej przez Carlę Hobbs, zastępczynię dyrektora programu European Power w ECFR, będą uczestniczyć: Toomas Ilves, były prezydent Estonii w latach 2006-2016, Dariusz Standerski, wiceminister cyfryzacji, Mari-Noëlle Jégo Laveissière, wiceprezeska Orange ds. Europy, i Ewelina Jelenkowska-Lucà, zastępczyni dyrektora i szefowa komunikacji w ​dyrekcji generalnej ds. sieci komunikacyjnych, treści i technologii w KomEur.

współpraca: Magdalena Cedro, dr hab. Adam Czerniak, Marek Świerczyński, Robert Tomaszewski, Karol Tokarczyk

Napisz do autora
dr Kinga Brudzińska
starsza analityczka ds. europejskich
dr Kinga Brudzińska
PI Alert
10:00
28.06.2024

Szczyt UE: Kraje zaczęły dyskusję o wspólnych inicjatywach obronnych

Status

Przywódcy zatwierdzili nominacje na najwyższe stanowiska. Na szczycie UE, który zakończył się z czwartku na piątek, liderzy krajów Unii desygnowali Ursulę von der Leyen na drugą kadencję na czele KomEur, byłego portugalskiego premiera Antónia Costę na szefa RadEur oraz premierkę Estonii Kaję Kallas na szefową unijnej dyplomacji. Premierka Włoch Giorgia Meloni wstrzymała się od głosu przy wyborze von der Leyen i była przeciw Coście oraz Kallas. To oznacza, że Meloni szykuje się do twardych negocjacji i może zażądać wysokiej politycznej ceny w zamian za poparcie swej partii dla von der Leyen przy jej zatwierdzaniu w ParlEur. Premier Węgier Viktor Orbán głosował przeciw von der Leyen i wstrzymał się w sprawie Kallas.

Przyjęli agendę strategiczną Unii na lata 2024-2029. W najbliższej pięciolatce Unia postawiła sobie za cel m.in. udaną transformację cyfrową i zieloną dzięki „pragmatycznemu” podążaniu drogą do neutralności klimatycznej w 2050 r. Innym celem ma być wzmacnianie bezpieczeństwa i potencjału obronnego UE.

Von der Leyen mówiła o 500 mld euro na obronność przez dekadę. Taki szacunek KomEur co do planowanych unijnych inwestycji jej szefowa przedstawiła podczas posiedzenia RadEur. Polska i Francja były wśród krajów oczekujących, że KomEur jeszcze przed szczytem przedstawi możliwe opcje finansowania inwestycji w obronność, jak np. unijne finansowanie wspólnych wydatków ze wspólnego długu. Ten pomysł ostro zwalczały m.in. Niemcy i Holandia. Ostatecznie von der Leyen zdecydowała o przesunięciu debaty na czas po ukonstytuowaniu się nowej KomEur, czyli na jesień. A na szczycie – po ustnej prezentacji von der Leyen – tylko zainicjowano debatę o ewentualnym wspólnym finansowaniu projektów obronnych.

Polska przedłożyła dwa projekty obronne. Miałyby one być współfinansowane z funduszy UE. Polska i Grecja w przeddzień szczytu przedstawiły na piśmie uszczegółowioną koncepcję systemu obrony powietrznej dla Unii (Shield and Spear), którą premierzy Donald Tusk i Kyriakos Mitostakis – w bardziej ogólnej formie – zgłosili w maju. Ponadto Polska, Litwa, Łotwa i Estonia zaprezentowały pomysł wspólnego wzmocnienia infrastruktury obronnej wzdłuż granicy UE z Rosją i Białorusią. Polska zabiega, by Unia radyklanie wyszła poza obecne plany wspierania przemysłu obronnego za pomocą funduszy unijnych i uzgodniła wydatkowanie pieniędzy na projekty obronne podobne do dwóch zaproponowanych. Ale państwa Unii są bardzo dalekie od konsensusu w tej kwestii.

Zełenski podpisał umowę z Unią w sprawie bezpieczeństwa. W dokumencie, który prezydent Wołodymyr Zełenski sygnował w Brukseli, wszystkie kraje członkowskie oraz UE jako całość zobowiązały się do działań, które „pomogą Ukrainie się bronić, opierać się działaniom na rzecz jej destabilizacji oraz powstrzymywać akty agresji w przyszłości”. Dokument przypomina o 5 mld euro, które Unia zamierza w 2024 r. przeznaczyć na pomoc wojskową i szkolenia (poza pomocą dwustronną krajów UE dla Kijowa). I zapowiada, że do 2027 r. „można przewidzieć dalsze porównywalne kwoty, zależnie od ukraińskich potrzeb”, co sumowałoby się do 20 mld euro. Umowa Ukrainy z UE to dodatek do dwustronnych gwarancji bezpieczeństwa już podpisanych przez Ukrainę z kilkunastoma krajami, w tym USA, Zjednoczonym Królestwem, Niemcami, Francją, Włochami. Jak potwierdził w Brukseli premier Donald Tusk, trwają rozmowy Ukrainy również z Polską o tekście wzajemnych zobowiązań w kwestiach bezpieczeństwa.

PI Alert
21:00
09.06.2024

KO wygrała wybory do Parlamentu Europejskiego

Koalicja Obywatelska uzyskała 38,2 proc. głosów, a Prawo i Sprawiedliwość 33,9 proc. – wynika z sondażu exit poll firmy Ipsos. Na trzecim miejscu jest Konfederacja z poparciem 11,9 proc., dalej – Trzecia Droga (8,2 proc.), Lewica (6,6 proc.) oraz Bezpartyjni Samorządowcy (0,8 proc.) i Polexit (0,3 proc.). Według badania exit poll KO uzyskała 21 mandatów w Parlamencie Europejskim, PiS – 19, Konfederacja – sześć mandatów, Trzecia Droga – cztery, a Lewica – trzy. Według exit poll frekwencja wyniosła 39,7 proc.

Według pierwszej projekcji Parlamentu Europejskiego największą siłą pozostanie centroprawicowa Europejska Partia Ludowa (EPL), do której należy m.in. PO i PSL – będzie miała 181 europosłów w 720-osobowym europarlamencie. Centrolewicowej frakcji Socjalistów i Demokratów (S&D), do której należy m.in. polska Lewica, powinno przypaść 135 mandatów, a liberalnemu klubowi Odnowić Europę (m.in. Polska 2050) – 82 mandaty. To daje łącznie 398 mandatów koalicji tych trzech centrowych frakcji (EPL, S&D i Odnowić Europę), na której dotychczas opierała się Komisja Europejska kierowana przez Ursulę von der Leyen. Wedle tej samej projekcji europarlamentu frakcja Zielonych zdobyła 53 mandaty, frakcja Europejskich Konserwatystów i Reformatorów, w której jest m.in. PiS – 71 mandatów, a radykalnie prawicowy klub Tożsamość i Demokracja – 62 mandaty.

Publikacje
Publikacje
Publikacje